NOWOŚCI w bibliotece 2015

biblioteka-szkolna

1. Rowicki W., Zapiski dyrygenta,  Warszawa 2015.

Dźwięki – Muzyka – Talent – Piękno, to pojęcia, o których autor próbuje rozmawiać z Czytelnikiem i przekonywać Go do swoich racji Witoldowi Rowickiemu aż dwie najlepiej rozpoznawalne na świecie polskie orkiestry symfoniczne zawdzięczają swoje powstanie. Z pierwszą – Wielką Orkiestrą Polskiego Radia z Katowic (obecnie NOSPR) pracował przez pięć lat, z drugą – Orkiestrą Filharmonii Narodowej przez dwadzieścia pięć lat do chwili przejścia na emeryturę. Na długiej liście solistów, którzy z nim występowali, figuruje niemal cała światowa czołówka. W bogatym repertuarze Rowickiego wykonywanym na estradach Polski i świata, pokaźną pozycję stanowiły kompozycje polskich twórców, wśród których spora liczba to prawykonania. Najbardziej liczący się na świecie impresariowie starali się o to, by mieć Rowickiego w swej artystycznej ofercie.

2. Guang G., 5000 lat sztuki chińskiej,  Warszawa 2015.

Monumentalny album prezentuje w układzie chronologicznym 5000 lat chińskiej sztuki od czasów prehistorycznych aż do upadku cesarstwa w 1911 roku. Są tu fotografie i opisy imponującej kolekcji blisko 500 najbardziej charakterystycznych obiektów: rzeźb, ceramiki, militariów, tkanin, rysunków i kaligrafii oraz różnych wytworów rzemiosła artystycznego.

3. Kamińska A., Opowieść o niezwyczajnym życiu Simony Kossak, Warszawa 2015.

Mówili o niej „Czarownica” — bo gadała ze zwierzętami oraz miała kruka terrorystę, który kradł złoto i atakował rowerzystów. Ponad trzydzieści lat żyła w drewnianej leśniczówce pośrodku Puszczy Białowieskiej, bez wody i prądu. Spała w łóżku z rysiem i mieszkała pod jednym dachem z oswojonym dzikiem. Była naukowcem, ekologiem, autorką nagradzanych filmów i słuchowisk radiowych. Aktywnie działała na rzecz najstarszego lasu w Europie. Uważała, że należy żyć prosto i blisko przyrody. Wśród zwierząt znalazła to, czego nigdy nie doświadczyła od ludzi.

Ostatnia Kossakówna. Córka Jerzego, wnuczka Wojciecha, prawnuczka Juliusza — trzech malarzy rozmiłowanych w polskim krajobrazie i historii. Bratanica Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Magdaleny Samozwaniec. Miała być synem i czwartym Kossakiem. Tak jak przodkowie, dźwigać sztalugi i znane nazwisko. Wybrała własną drogę…

Co takiego spotkało ją w Krakowie, że zdecydowała się na ucieczkę? Dlaczego została wydziedziczona? Wreszcie — czy w „dziczy” odnalazła szczęście?

„Simona” autorstwa Anny Kamińskiej to fascynujący portret buntowniczej pasjonatki i silnej, nietuzinkowej kobiety. Opowieść o bezkompromisowym szukaniu swojego miejsca w świecie i o zrzucaniu ciężaru wielkiego nazwiska. Historia upadku starej, artystycznej rodziny oraz tego, jak szara rzeczywistość PRL-u wymazywała barwny świat krakowskiej arystokracji.

4. Trost E., Giotto, Warszawa 1972.

5. Takacs M., Bartolome Esteban Murillo, Warszawa 1978.

6. Secomska K., Tintoretto, Warszawa 1984.

7. Skubiszewski K., Wit Stwosz, Warszawa 1985.

8. Kruger R., Dawne malarstwo tablicowe, Warszawa 1978.

9. Linnik I., Malarstwo dawnych mistrzów, Warszawa 1991.

10. Grabski J., Opus Sacrum. Wystawa ze zbiorów Barbary Piaseckiej-Johnson, Warszawa 1990.

11. Walicki M., Sztuka polska przedromańska i romańska do XIII wieku, T.I, Warszawa 1971.

12. Walicki M., Sztuka polska przedromańska i romańska do XIII wieku, T.II, Warszawa 1971.

13. Gąsowski J., Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975.

14. Zorzi A., Il dono dei dogi. La raccotta di oselle dogali della banca popolare di Vicenza,

   Vicenza 2009.

15. red. A.Kowalska, M.Wielowiejski, 20 lat grafiki warszawskiej, Warszawa 2014.

Album został wydany z okazji dwudziestolecia Konkursu GRAFIKA WARSZAWSKA i można powiedzieć, że jest próbą podsumowania artystycznego plonu dwóch dekad konkursowej rywalizacji, jak też stanowi dobrą okazję do opublikowania kompendium wiedzy o tym, kto i kiedy, a także z jakim powodzeniem uczestniczył w Konkursie.

16. red. A.Kowalska, M.Krauze, Artyści w hołdzie Józefowi Chełmońskiemu, Warszawa 2015.

Album został wydany dla uczczenia 100. rocznicy śmierci Józefa Chełmońskiego, który pozostaje w zbiorowej świadomości Polaków jednym z najbardziej znanych i najwyżej cenionych malarzy obok Jana Matejki i Artura Grottgera.

Można powiedzieć, że publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest Józefowi Chełmońskiemu i zawiera:
– tekst popularnonaukowy znanego krytyka sztuki Zbigniewa Taranienki O malarstwie Józefa Chełmońskiego. W stulecie śmierci. (w nim trzy części: I. Życie, II. Znaczenie, III. W stronę warsztatu). Tekst jest bogato ilustrowany archiwalnymi zdjęciami Chełmońskiego oraz reprodukcjami jego obrazów;
– reprodukcje 15 obrazów Chełmońskiego.
Druga część zawiera po trzy reprodukcje prac każdego z 21. zaproszonych do projektu Hommage á Chełmoński artystów wraz z notami o każdym z nich, a wszystko to poprzedzone tekstem Z. Taranienki Artyści w hołdzie Józefowi Chełmońskiemu, w którym krytyk dokonuje pokrótce przeglądu ich twórczości, „starając się przedstawić dające się wyodrębnić związki stylistyczne i problemowe, inaczej mówiąc, różne tendencje artystyczne”.

Zaproszeni do projektu twórcy reprezentują trzy pokolenia, począwszy od nestorów, jak Stefan Gierowski, Tadeusz Dominik (zmarł 20 maja 2014 r.), Adam Styka i Adam Myjak, poprzez najliczniej reprezentowane grono malarzy tzw. średniego pokolenia, jak: Dorota Grynczel, Joanna Gołaszewska, Anna Alicja Trochim, Wojciech Cieśniewski, Błażej Ostoja Lniski, Jarosław Modzelewski, Łukasz Majcherowicz, Sylwester Piędziejewski, Andrzej Podkański, Czesław Radzki, Andrzej Rysiński, Krzysztof Wachowiak, Apoloniusz Węgłowski, Artur Winiarski, aż do artystów młodych (5-7 lat po dyplomie), jak Marcin Bogusławski, Michał Borys czy Maciej Czyżewski. Wybór artystów nie jest przypadkowy – po wielu konsultacjach ukonstytuowało się grono osób, dla których Józef Chełmoński jest inspiracją w ich twórczej działalności.

(opracowała E. Ejsmont)