O PRZEDMIOCIE
HISTORIA SZTUKI w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Kossaka w Łomży jest nauczana na poziomie rozszerzonym w oparciu o program autorski. Program ten służy przede wszystkim uczniom oraz jego twórcy w prowadzeniu tego przedmiotu. Zawarta w nim wiedza i doświadczenia autora to wynik jego wieloletniej praktyki zawodowej (w tym samym miejscu od 1992 roku).
Nauczanie HISTORII SZTUKI z konieczności łączy w jedną całość wiele zagadnień teoretycznych i praktycznych. Edukacyjnych i wychowawczych. Jest to rozpisany na lata proces przekazywania, zdobywania i pogłębiania wiedzy – to po pierwsze. Ale też czas kształtowania wielu umiejętności i budowania pewnych, wyróżniających się zaangażowaniem, postaw o charakterze estetyczno – etycznym. Trochę w takim klasycznym duchu, który stawiał na harmonijny rozwój („piękny i dobry”) człowieka. Oczywiście mamy też i inne, bardziej wymierne cele jak przygotowanie do egzaminu dyplomowego z historii sztuki i do matury. Najbardziej zaangażowani i wytrwali uczniowie biorą udział co roku w Olimpiadzie Artystycznej zdobywając tam tytuły laureatów i finalistów. Niektórzy z nich decydują się na wybór historii sztuki jako swojej dalszej drogi kształcenia, a potem i drogi zawodowej.
HISTORIA SZTUKI ma konkretne miejsce w topografii Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Kossaka w Łomży. Trzeba wejść (lub wjechać windą) na samą górę i kierując się w lewo uważnie rozglądać za salą oznaczoną numerem „32”. Odnowione wnętrze, obrazy, rzeźby i reprodukcje na ścianach – tworzą klimat. Sprzęty typu telewizor, rzutnik multimedialny czy komputer – to z kolei techniczne zaplecze tego miejsca, które umożliwia sprawną realizację przyjętego programu nauczania.
Zapraszam i życzę sukcesów 😉
Radosław Cezary Gwizdon
Zapraszamy do lektury teksów z dziedziny historii sztuki autorstwa uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych
Analizy dzieł
Pieta z Lubiąża – analiza dzieła, Klaudia Ramotowska kl. III B
Pomarańczarka – analiza dzieła, Anna Dąbrowska kl. III B
Madonna w otoczeniu świętych – analiza dzieła, Małgorzata Borkowicz kl. III A
Nawrócenie w drodze do Damaszku – analiza dzieła, Emilia Samuel kl. III A
Autoportret ze słonecznikiem – analiza dzieła, Aleksandra Sówka kl. III A
Wypracowania
O pięknie, które zbawia, Caravaggio. Klaudia Ramotowska kl. III B